Bicara Bumbung
chocolate,
Khamis, Julai 16, 2009 | 3:49 PG | 2 comments
yuhuu,,sape kat sini suka mkn coklat??
huhu,,mesti ramai kan...
kalu uzna pula..,
mmmm...
tak berapa la sgt..
sbb coklat slalu nya sweet sgt!
tapi kalu dah beli tu..,habis jgk..
;P
tapi byk-byk coklat,,uzna paling minat coklat putih..,
lagi lagi nestle..,namanya Milky Bar tak silap..

oke,,fakta tentang coklat!

Coklat adalah nama sebuah makanan yang diolah dari biji koko.
Coklat umumnya diberikan sebagai hadiah atau pemberian pada hari-hari istimewa.

Dengan bentuk, corak, dan rasa yang unik, coklat sering digunakan sebagai ungkapan terima kasih, simpati, atau prihatin hingga ke pernyataan cinta.

Dari dahulu, coklat bukan bermula sebagai makanan (kecil), tetapi minuman dengan rasa yang istimewa.
Coklat dihasilkan dari
koko (Theobroma cacao) yang mula-mula tumbuh di daerah Amazon utara melunjur ke Amerika Tengah yang berkemungkinan hingga ke Chiapas, bahagian paling selatan Mexico.


Orang-orang Olmec memanfaatkan pokok tersebut dan, mungkin juga, membuat “coklat” di sepanjang pantai teluk di selatan Mexico sekitar 1000 tahun SM.


Peradaban pertama yang mendiami daerah Meso-Amerika itu mula mengenal pokok “kakawa” yang buahnya digunakan sebagai minuman.
oke,,sebenarnya post entry pasal coklat nie nak cite yg kite dapat coklat tu..
sebenarnya bukan apa..
terharu la..,
kalu dapat ape-ape rasa dihargai kan,..
memang terharu laaa..,
*isk isk.,,
uzna dpt chocolate nie dari kakak,,
huhu,,
sweet..!
nie gambar buat wayang..
50sen skali tengok..

*photography,!

fruit&nuts

yum yum,,

photography again

its ingredients

hiasan saje ;p
huh,,sekarang nie coklat tu dah tinggal sikiet..
sayang nak makan.., ;P
plus takot gemuk...

Label: , , ,

aurat wanita dalam islam
Selasa, Julai 14, 2009 | 1:59 PG | 4 comments
hihi,,jumpa satu artikel meanrik...,sila lawat blog nie >>klik<<.,
suka sangat blog dye..matured tu,,!baru 18 years old dah pandai bawk diri..sejuk perut umie die..
huhu,,oke,,just share a bit info..amek dari blog die la tu..


AURAT WANITA DALAM ISLAM

1. Rambut
" Wahai anakku Fatimah ! Adapun perempuan-perempuan yang akan digantung rambutnya
hingga mendidih otaknya dalam neraka adalah mereka itu di dunia tidak mahu menutup
rambutnya daripada dilihat oleh lelaki yang bukan mahramnya "
[Riwayat Bukhari dan Muslim]

2. Kaki ( tumit kaki )
"Dan janganlah mereka ( perempuan ) membentakkan kaki ( atau mengangkatnya) agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan "
[An-Nuwr 24:31]

a ) menampakkan kaki Goimaalik: yaKni betis, kerana Rasuwlu-(a)llah S'AWS tak mahu pakaian menyentuh tanah (HARAAM!), kerana jika menyentuh tanah, kain tersebut akan tekena kekotoran.)
b ) menghayungkan/melenggokkan badan mengikut hentakan kaki

3. Wangian
"Siapasahaja wanita yang memakai wangi-wangian kemudian melewati suatu kaumsupaya mereka itu mencium baunya , maka wanita itu telah dianggap melakukan zina dan tiap-tiap mata ada zina."
[Riwayat Nasaii , Ibn Khuzaimah dan Hibban]

4. Dada
"Hendaklah mereka (perempuan) melabuhkan kain tudung hingga menutupi dada-dada mereka."
[An-Nuwr 24:31]

5. Gigi
"Rasullulah melaknat perempuan yang mengikir gigi atau meminta supaya dikikirkan giginya."
[Riwayat At-Thabrani]

"Dilaknat perempuan yang menjarangkan giginya supaya menjadi cantik, yang merubah ciptaan Allah."
[Riwayat Bukhari dan Muslim]

6. Muka dan leher
"Dan tinggallah kamu (perempuan) di rumah kamu dan janganlah kamu menampakkan perhiasanmu seperti orang jahilliah yang dahulu."

a ) bersolek ( make-up )
b ) menurut Maqatil : Sengaja membiarkan ikatan tudung yang menampakkan leher seperti orang Jahilliyah.

7. Muka dan Tangan

"Asma Binte Abu Bakar telah menemui Rasullulah dengan memakai pakaian yang tipis .
Sabda Rasullulah: "Wahai Asma ! Sesungguhnya seorang gadisyang telah berhaidh tidak boleh baginya menzahirkan anggota badan kecuali pergelangan tangan dan wajah saja."
[Riwayat Muslim dan Bukhari]

8. Tangan
"Sesungguhnya kepala yang ditusuk dengan besi itu lebih baik daripada menyentuh kaum yang bukan sejenis yang tidak halal baginya "
[Riwayat At Tabrani dan Baihaqi]

9. Mata
"Dan katakanlah kepada perempuan mukmin hendaklah mereka menundukkan sebahagian dari pemandangannya"
[An-Nuwr 24:31]

"Jangansampai pandangan yang satu mengikuti pandangan lainnya . Kamu hanyaboleh pada pandangan yang pertama , ada pun pandangan seterusnya tidakdibenarkan."
[Riwayat Ahmad , Abu Daud dan Tirmidzi]

10. Mulut ( suara )
"Janganlah perempuan-perempuan itu terlalu lunak dalam berbicara sehingga berkeinginan orang yang ada perasaan serong dalam hatinya, tetapi ucapkanlah perkataan-perkataan yang baik "
[Al-Ahzab 33:32]

"Sesungguhnyaakan ada umat ku yang minum arak yang mereka namakan dengan yang lain ,iaitu kepala mereka dilalaikan oleh bunyi-bunyian (muzik) dan penyanyi perempuan , maka Allah akan tenggelamkan mereka itu dalam bumi "
[Riwayat Ibn Majah]

11. Kemaluan
"Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan mukmin, hendaklah mereka menundukkan pandangan mereka dan menjaga kemaluan mereka (jangan berzina)."
[An-Nur24:31]

"Apabila seorang perempuan itu sembahyang lima waktu , puasa di bulanRamadhan , menjaga kemaluannya (tidak berzina) dan menta'ati suaminya ,maka masuklah ia ke dalam syurga daripada pintu-pintu yang ia kehendakinya."
[Riwayat Al Bazzar]

"Tiada seorang perempuan pun yang membuka pakaiannya bukan di rumah suaminya , melainkan dia telah membinasakan tabir antaranya dengan Allah."
[Riwayat Tirmidzi , Abu Daud dan Ibn Majah]

12. Pakaian
" Barangsiapa memakai pakaian yang berlebih-lebihan, maka Allah akan memberikan pakaian kehinaan dihari akhirat nanti " [Riwayat Ahmad , Abu Daud , An Nasaii dan Ibn Majah]

"Sesungguhnya sebilangan ahli neraka ialah perempuan-perempuan yang berpakaian tapi telanjang yang condong pada maksiat dan menarik orang lain untuk melakukan maksiat . Mereka tidak akan masuk syurga dan tidak akanmencium baunya." [Riwayat Bukhari dan Muslim]

a ) Berpakaian tipis / jarang
b ) Berpakaian ketat / membentuk
c ) Berpakaian berbelah / membuka bahagian-bahagian tertentu

"Hai nabi-nabi katakanlah kepada isteri-isterimu, anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin, hendaklah mereka memakai baju jilbab (baju labuh dan longgar ) yang demikian itu supaya mereka mudah dikenali .Lantaran itu mereka tidak diganggu . Allah maha pengampun lagi mahapenyayang." [Al Ahzab 33:59]

13. Bulu kening
MenurutBukhari " Rasullulah melaknat perempuan yang mencukur (menipiskan bulu kening atau meminta supaya dicukurkan bulu kening)."
[Riwayat Abu DaudFi Fathil Bari]

"Bagi wanita-wanita yang memelihara dirinya danmenta'ati suaminya , segala makhluk , burung yang terbang , ikan dilaut, malaikat dilangit , matahari dan bulan dan lain-laiN memohonkeampunan Allah untuknya "

Label: , ,



Older Post | Newer Post



Writing is an art bebeh. Lantak ler kita nak tulis stail lagu mana. Asalkan orang paham sudah.






Template edit by: Faiz
Background by: Fazeera
Basecode by: Lettha