Bicara Bumbung
100 etika berkasih sayang 2
Sabtu, Mei 30, 2009 | 8:29 PTG | 0 comments
21.katakan tidak pada ajakan negatif..(rasa-rasanya paham kan)*hahha,,
22.layan orang lain dengan baik,tak kira pangkat dan keturunan.
23.elakkan bergaduh,bertelagah,berbalah sebab benda kecil aje..
24.memberi pujian yang berpada..jangan lebih lebih suda....
25.sentiasa dalam berwuduk..insyaallah tenteram,,
26.control.,,steady..sentiasa bertenang dalam apa jua keadaan..
27.kenal diri sendiri..
28.jaga penampilan diri dari segi fizikal dan mental..
29.baca,lihat dan berfikiran positif..
30.cari kawan yang baik..
31.belajarlah benda baru setiap hari..
32.senaman dan riadah..penyubur kasih sayang nih,,(lagipun boleh kurangkan berat)
33.sedekah jika mampu..
34.ajar orang lain walaupun benda kecil..
35.menegur orang lain yang buat silap..
36.bersikap ambil tahu..kadang-kadang kita perlu jaga tepi kain orang..
37.sayangi diri sendiri..
38.patriotik dan sayangkan negara kita!!
39.jaga pemakanan seimbang..amalkan 5M
40.jaga integriti,kecekapan dan amalan baik..

bersambung lagi da................

Label:

sajak made in uzna...
| 7:28 PG | 2 comments
tajuk:: ***MEMORI SEMALAM...***

Kotak fikiranku menerawang jauh,
Seketika ku teringat padamu,
insan yang bernama guru,
insan yang menjana masa depanku,
satu ketika dahulu..

Saat ku terjatuh,
kau datang dengan langkah seribu,
membantu ku bangun
kembali meneruskan perjalanan
demi tujuan yang satu...

Lembut sabarmu,tunjuk ajarmu,
mencurahkan warisan ilmu,
tanpa rasa ragu dan jemu,
demi melihat anak didikmu,
berjaya dan berilmu..

Kini saat itu sudah berlalu,
kini aku sudah semakin dewasa,
berdiri gah di depan klinik,
lalu tersenyum sendiri,
mengimbau memori lalu,
bersama teman,ilmu dan guru...



fuuhh,,siap jugak....ok tak?sajak nie ditulis pun sebab ada ujian ulbs di skolah..
kalu tak,,takde nak buatnya,,*malasz..
nggeeee,,
kalu sume nak tau,,tak silap la...
uzna sorang je yang buat sajak sendiri..
yang lain tu ciplak je tuh....haha,,
tapi ada sorang member nie,,umy dye yang watkan..
tapi dye terrer baca tau....
perrgh,,sedap!!
uzna lak tergagap-gagap...,karang sajak je reti..

Label:

artikel menarik!! 100 etika berkasih sayang 1..
Khamis, Mei 21, 2009 | 2:04 PG | 0 comments
1. Buat apa yang disuruh tinggalkan laranganNya.

2. Betulkan niat kerana Allah..

3. Syukur dengan segala pemberiannya.

4. Senyum selalu kerana senyum itu sedekah. Ia aset penting tau!

5. Selesaikan segera masalah yang hadir. Jangan simpan masalah. Simpan masalah ibarat memendam rasa dan akan memudaratkan.

6. Berkawan dan bergaullah seramai yang mungkin.

7. Tunaikan hak Allah, maka Allah kan tunaikan segala kemahuan kita.

8. Minta maaf jika berbuat salah, mengakui kesalahan bukanlah bermakna menjatuhkan ego.

9. Memaafkan dengan mudah. Ia ibarat pelembut dan ketenangan kepada hati.

10. Berfikiran terbuka terhadap teguran, baik atau buruk.

11. Doa!

12. Manfaatkan masa sebaik mungkin bersama tersayang.

13. Kurangkan bercakap mengenai diri sendiri samaada baik atau buruk. Banyakkan mendengar ketika orang lain berbicara.

14. Bayangkan yang baik-baik saja. jangan bersangka buruk atau negatif.

15. Tetapkan yang hebat dalam diri. Bukannya untuk perasan dan berangan, tetapi salah satu cara untuk merangsang minda.

16. Syukur kelebihan diri, akui kelemahan diri dan terima diri seadanya dan orang sekeliling.
17. Sayangi orang sekeliling.

18. Jangan berburuk sangka dengan orang.

19. Bekerjasama dengan baik antara satu sama lain.

20. Jangan bertangguh melakukan kebaikan.


BERSAMBUNG...............(penatlah taip pepanjang nie,,huhu)

Label:



| Newer Post



Writing is an art bebeh. Lantak ler kita nak tulis stail lagu mana. Asalkan orang paham sudah.






Template edit by: Faiz
Background by: Fazeera
Basecode by: Lettha